Karmele Jaio: “Indarkeriaren mehatxua beti dago hor, eta gure bizitza baldintzatzen du”
Ia hamar urte igaro dira Karmele Jaiok (Gasteiz, 1970) aurreko nobela, Musika airean (2009, Elkar), plazaratu zuenetik. Geroztik narrazioak (Ez naiz ni, 2012) eta poesia (Orain hilak ditugu, 2015) kaleratu ditu. Aitaren etxea izenburuko nobela du lanik berriena. Hiru pertsonaia nagusiren inguruan eraikitako istorioa da; generoaren rolek duten pisu zein zamaren inguruan, literatuaren eta idazkuntzaren inguruan, familiaren inguruan, gatazka politikoaren inguruan… eraturiko nobela zuzen bezain trinkoa da, ertz askotarako bide ematen duena.
Erresonantzia asko dakartza Aitaren etxea izen buruak berak; Arestiren poema ospetsua, Hertzainaken Hil ezazu aita, patriarkatua, aurreko belaunaldiekiko lotura/ talka artistiko zein bitala… Guztiak ageri dira liburuan?
Kezka batek zeharkatzen du nobela: Nola egin belaunaldiz belaunaldi transmititu den herentzia kultural bat desaktibatzeko eta gure bizitzetatik desagerrarazteko? Eta horren aurretik, nola egin herentzia horrenpean bizi garela detektatzeko? Gehienetan hain barneratua dugu, ez baitugu ikusten ere. Nobela honetan aitaren figurak sinbolizatzen du balore konkretu batzuen transmisioa, hain zuzen ere, gizon izateko modu konkretu baten transmisioa, eta hortik dator “aitaren etxea”. Baina nobelan ez da bakarrik gizonei buruz hitz egiten. Gizon batek eta bi emakumek hitz egiten dute, eta bakoitzak agerian utziko du, beste gauza batzuen artean, zein pisu izan duen generoak bere egiteko moduetan, bere heziketa sentimenta lean, besteek berarengan izan dituzten espektatibetan… Generoak gizarte honetan eragiten digun gehiegizko marka hori nola gainditu. Galdera horrek zeharkatzen du liburua. Eta bai, garai bateko erresonantzia ere badakar, pertsonaien gazte garaikoa, eta orduko soinu bandan Hertzainak daude, Kortatu dago… baita garai hartako giro politiko nahasia ere.
Nobelan agertzen dira gogoeta zenbait literatur idazkuntzari buruz: esaterako, idazleak ez duela dakienari buruz idatzi behar, deskubritu nahi duenari buruz baizik. Zer deskubritu nahi zenuen zuk? Eta deskubritu duzu?
Nire idazketa prozesua beti izaten da bilaketa bat. Idazten hastean intuizio moduko bati jarraitzen diot, ez dakit ziur zer kontatu nahi dudan. Hemen ere horrela gerta tu zait, inoiz baino gehiago agian, ilunetan aritu naiz bazterrak haztatzen, eta horregatik ere denbora asko kostatu zait bidea aurkitzea. Ez nuen gai konkretu bat buruan hasieratik, baina jakinminak bultzatu nauela uste dut, galdera batek: nola bizi ote dute gizonek garai al dakor hau? Zer sentitzen dute, adibidez, emakume bat bortxatzen dutenean edo hiltzen dutenean? Errudun sentitzen dira? Deseroso sentitzen dira gizon direlako? Ala horrek beraiekin zerikusirik ez duela pentsatzen dute? Hor arakatu nahi nuela uste dut. Jakinmina handia dela ko. Eta esan behar dut idatzi bitartean oso presente izan dudala topikoetan eta orokorkerietan jausteko oso terreno labainkorra dela eta horregatik ibili naiz beldurrez bezala, kontu handiz, idazketaprozesuan.
Botere harremanek dena ukitzen dute bizitzan, baita literaturan ere. Hemen inoiz baino gehiago esplizitatu dituzu botere harreman horiek?
Botere harremanak edonon daude. Esango nuke sei urteko umeen ikasgela batean ere botere harremanak existi tzen direla. Galdera da, nire ustez, zerk ematen dion boterea bati eta zerk kentzen dion boterea besteari. Zerk bihurtzen du jarduera bat edo hitz bat garrantzitsu eta zerk debaluatzen du. Eta generoak hor duen eragin itzela. Gure eguneroko harremanen azpitik lur azpiko ibaien antzera dabiltzan botere harreman horiek azalarazi nahi nituen, eragina dutenak gure harreman senti mentaletan, gure lanetan, gure familian, gure bizitza ko eremu guztietan.
Literaturaz, harreman afektiboez, familiaz, genero ikuspegiaz, euskal gatazkaz diharduzu… eta esparru guztietan usaintzen da, tentsioa ez ezik, baita indarkeriaren lurrinik. Indarkeria hori nola destilatu literaturara; horretan izan duzu lanik handiena?Aipatu dituzun botere harremanek sortzen duten tentsioa dago kontatzen denaren azpian. Tentsio bat dago, etengabekoa, soka baten alde batean eta bestean gaude beti tiraka, beste pertsona batekin harremanetan gau de nean. Indar horiek ia inkontzienteak dira. Askotan indarkeria erabiltzen dugu edo indarkeriaren biktima gara konturatu gabe ere. Baina indarkeriaren mehatxua beti dago hor, eta gure bizitza baldintzatzen du. Batzuetan agerikoa da, beste batzuetan denbora eta hausnarketa bat behar izaten dugu hor dagoela ikusteko. Erro luzeak ditu indarkeriak.
Hiru pertsonaia nagusi daude, eta bakoitzak zenbait kapitulu ditu bere izenez. Pertsonaietako batek, Ismaelek, zailtasunak ditu emakume baten azalean sarturik nobela bat idazteko. Hiruretako zeinen azalean sartzea kosta zaizu gehien?
Ismaelek bere buruari galdetuko dio zergatik kostatzen zaion hainbeste emakumezko pertsonaia horren barruan sartzea. Eta honek beste galdera bat sorraraziko dio: nondik begiratzen die emakumeei? Hiru pertsonaia nagusi ditu nobelak, bi emakume eta gizon bat, eta erakusten digute nondik begiratu, ikusten duzun erreali tatea oso ezberdina izan daitekeela. Eta hiruren artean, bai, gehien kostatu zaidana gizona izan da.
Ez da ohikoa bigarren pertsona erabiltzea egun nobeletan narratzaile modura; bi pertsonaiarekin hala egin duzu; bestea, aldiz, lehenengo pertsonan mintzo da. Buelta asko eman dizkiozu egiturari?
Egiturari bai, ez hainbeste bigarren, lehen edo hirugarren pertsona aukeratzeko erabakiari. Aukera ezberdi nekin jolastu nuen, eta azkenean iruditu zitzaidan bi garren pertsona eraginkorra zela gure barne ahotsa edo kontzientziaren ahotsa azaltzeko. Baina egiturak bai, buruko min gehiago eman dizkit.
Zure lanik ausartena da formalki zein edukiz?
Aukeratu nitzakeen bide errazagoak, baina gorputzak eskatu didan bidetik jo dut, nahiz eta jakin zailtasun gehiago aurkitu nitzakeela bidean.
Eleberrian aipatzen da bi plano gurutzatu behar direla beti literatur lan batean; haurraren begirada eta jarrera jolastia, eta helduaren zehaztasun zorrotzagoa. Zein gailendu zaizu?
Biak daude. Hasieran ia pentsatu gabe buruan nuena brasta koan bota nuen, ume baten antzera; eta gero heldua agertu zen, gauzak zuzentzera, piezak bere lekuan jartzera, Legoa muntatzera, eta muntatu bitartean umeak orrian utzi diona ulertzen saiatzera.